پایان نامه مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر ساختار هیأت¬ مدیره شرکت¬ها بر سیاست¬های متهورانه مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تئوری نمایندگی

در دیدگاه تئوری نمایندگی فرض بر این می باشد که مدیران بر اساس منافع شخصی خود اقدام می­نمایند و منافع سهامداران در اولویت امور قرار نمی­گیرد. بر اساس این تئوری، نظام حاکمیت شرکتی از سازوکار­های عقد قرارداد بهره گیری می نمایند تا رفتارهای منفعت طلبانه­ی مدیران را تحت کنترل قرار دهد. آن چیز که که بیشتر در این تئوری مورد توجه قرار می گیرد، موضوع استقلال نظارت­کنندگان (معمولا اعضای غیرموظف هیأت مدیره) از مدیریت و داشتن تخصص و تجربه لازم در زمینه نظارت و کنترل می باشد. این دیدگاه بر اساس این عقیده استوار می باشد که در شرکت بین مالکیت و مدیریت نوعی جدایی هست واین منجر به هزینه­هایی می گردد که مربوط به حل اختلاف بین مالک و مدیران می باشد (برل و مینز[1]، 1932؛ جانسون میلکن[2]، 1976؛ایسنهارت[3]، 1989 ).

این تئوری بر این فرض استوار می باشد که مدیران به فکر منافع شخصی خود هستند و کمتر به منافع سهامداران و سرمایه­گذاران توجه می کنند. مثلا مدیران ممکن می باشد بیشتر علاقه مند به هدر­دادن وجوه در مسائل جانبی مثل دفتر کار مجلل، ماشین­های شرکت و سایر منافع باشند در حالی­که هزینه­ها توسط مالکان تامین می گردد و همچنین مدیرانی که مهارت و اطلاعات کامل در مورد شرکت دارند (اطلاعات خصوصی) در وضعیتی قرار می­گیرند که منافع خودشان را بر منافع سهامداران ترجیح می­دهند این امر موجب افزایش هزینه شرکت می گردد که این هزینه­ها شامل:

-هزینه­های قرارداد

-هزینه­های نظارت و کنترل رفتار مدیران

-زیان­های مربوط به تصمیمات غیرضروری گرفته شده توسط مدیران، می­باشد(فاما[4] ، 1980).

با در نظر داشتن این مسائل مدیران نمی توانند مورد اعتماد قرار گیرند، پس به نظارتی دقیق توسط هیأت مدیره به مقصود طرفداری از منافع سهامداران و سرمایه­گذاران احساس می گردد. ناگفته نماند که در شرکت های بزرگ با افزایش گستره­ی مالکیت، سهامداران کوچک توانایی کافی برای صرف نظارت بر رفتار مدیران را ندارند.

ایسنهارت اظهار می کند که مسائل نمایندگی از دو موضوع ناشی می گردد:

الف) تضاد مدیر و مالک در اهداف و خواسته هایشان

ب) سختی و هزینه بر بودن، مطالعه صحت و سقم کار مدیران برای سهامداران.

اگر نظارت بر مدیران به عنوان یک وظیفه بنیادی هیأت مدیره درآید، معضلات موسسه کاهش می یابد و عملکرد والای سازمانی حاصل می گردد. در تئوری نمایندگی که توسط جانسون و میکلین (1976) مطرح شده فرض بر این می باشد که قرار دادهای انگیزشی مناسب نمایندگی بین مدیر و مالک را  حل می کند.

(فاما و جانسون[5]1983) به بعضی از این قراردادها از قبیل؛ قوانین داخلی که مربوط به حقوق مدیران در سازمان می شوند و ملاک های عملکردی مدیران که آن ها را ارزیابی و نتایج حاصل را پیش روی آن قرار می دهد، توجه کرده­اند بعلاوه وقتی که مالکان، مدیران را نظارت می­کنند تا مطمئن شوند که بر طبق علایق­شان اقدام ­کنند با هزینه نظارت که اغلب ارزش شرکت را کاهش می دهد، روبرو می­شوند. مکانیزم­های ­مدیریتی طوری طراحی شده اند “تا تمایلات سهامداران را طرفداری کنند، هزینه­های نمایندگی را کاهش دهند و همسویی علائق مدیر-مالک را فراهم آورند” (دیویس[6]، 1999).

[1] Berle & Means

[2] Jansen & Meckling

[3] Eisenhardt

[4] Fama

[5] Fama & Jansoen

[6] Davies

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :  

هدف کلی پژوهش، تبیین تاثیر ساختار هیأت مدیره شرکت ها بر سیاست های متهورانه مالیاتی می باشد.

اهداف فرعی :

تبیین تاثیر نسبت اعضای موظف هیأت مدیره  بر سیاست های متهورانه مالیاتی.

تبیین تاثیر نسبت تغییر ریاست هیأت مدیره بر سیاست های متهورانه مالیاتی.

تبیین تاثیر تأثیر دوگانه مدیرعامل بر سیاست های متهورانه مالیاتی.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تأثیر ساختار هیأت¬ مدیره شرکت¬ها بر سیاست¬های متهورانه مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  با فرمت ورد